پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 120137
چاهي که براي اسد کنده شد و اولاند در آن افتاد
تاریخ انتشار : 1393/10/18 18:50:20
نمایش : 1629
وقايع دو روز اخير در پاريس و مقايسه آن با امنيت کامل ۲۰ ميليون زائر اربعين حسيني(ع)، شايد امروز در ناخودآگاه ذهن تمام مردم خاورميانه و اروپا بررسي شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،حمله ديروز سه فرد مسلح به نشريه فکاهي و موهن فرانسوي در پايتخت اين کشور که در پي آن ۱۲ نفر کشته شدند و به دنبال آن ادامه درگيريها در پاريس که روز پنجشنبه(امروز) هم همچنان ادامه دارد، از پتانسيل بالاي بي ثباتي و ناامني گسترده در اين کشور اروپاي غربي حکايت دارد.

اين موضوع وقتي بيشتر به چشم مي‌آيد که ناامني فراگير فرانسه را با وضعيت امنيتي عراق در پي مراسم امسال اربعين حسيني قياس کنيم؛ مراسمي که با حضور بيش از ۲۰ ميليون زائر از کشورهاي مختلف اسلامي به ويژه زائران ايراني برگزار شد.

موضوع وقتي جالب‌تر ميشود که سفر سال گذشته رئيس‌جمهور فرانسه به بغداد را به خاطر بياوريم؛ سفري که طي آن فرانسوا اولاند گفته بود فرانسه (به عنوان عضوي از ائتلاف به رهبري آمريکا) براي مقابله با تروريسم، به عراق کمک مي‌کند. حال بايد پرسيد کشوري که در قلب پايتخت آن سه فرد مسلح به راحتي پايتخت را به آشوب کشيده و چندين نفر را مي‌کشند، بهتر نيست به جاي کمک به برقراري امنيت ديگر کشورها، به امنيت شهروندان خود بيانديشد؟!

تاکيد فرانسوا اولاند به آمادگي و کمک به عراق در مقابله با داعش در حالي انجام شد که در صحنه تحولات ميداني و به اذعان مقامات دولت عراق، اعضاي ائتلاف به رهبري آمريکا در مقابله با داعش کارآيي نداشته و نتوانسته‌اند ضربه‌اي جدي به داعش بزند. اين در حالي است که نيروهاي مردمي عراق با کمک مستشاران ايراني خود حتي اجازه ندادند دست يک تروريست داعشي به زوار عراقي و خارجي اربعين حسيني برسد.

در همين خصوص، مقامات عراقي از شخص نخست‌وزير العبادي گرفته تا شخصيتهايي چون مسعود بارزاني و عمار حکيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، بارها از نقش ايران در کمک به مقامات بغداد و اربيل در مقابله با تروريستهاي داعش تمجيد و تشکر کردند.

نقش ايران در برخي عملياتها از قبيل آزادسازي «آمرلي» و «جرف الصخر» (که پس از آزادسازي به جرف النصر تغيير نام يافت) به حدي مشهود بود که حتي رسانه‌هاي غربي از قبيل رويترز و آسوشيتدپرس به آن اذعان کردند.

کمکهاي ايران به عراق در مراسم اربعين امسال نمود خاصي داشت و با توجه به حضور بيش از يک ميليون ايراني اين کمکها در زمينه‌هاي مختلف امنيتي، فرهنگي، اقتصادي انجام شد که با توجه به نيازهاي زائران ايراني امري طبيعي بود. مهمترين مساله مورد نياز زائران، بعد امنيتي و تامين امنيت جاني آنها بود.

مراسم اربعين امسال در شرايطي به اتمام رسيد که تروريست‌ها علي رغم تلاشها براي برهم زدن آن هيچ اقدام قابل توجهي نتوانستند انجام دهند. برگزاري موفق مراسم اربعين حسيني تا بدان جا مثال زدني بود که رسانه‌هاي غربي هم نتوانستند تعجب خود را از اين اتفاق بزرگ پنهان کنند. شبکه يورو نيوز در اين باره گزارش داد: بيش از ۲۰ ميليون نفر از مسلمانان شيعه در روزي که آن را اربعين مي‌خوانند با وجود تهديدات داعش به زيارت پيشواي سوم مذهبي خود رفتند.

شبکه بي‌بي‌سي انگليس هم در گزارشي اذعان کرد : ميليون‌ها زائر شيعه با وجود تهديدهاي "گروه‌هاي تندرو" (تروريستهاي داعش) وجود دارد، براي شرکت در مراسم اربعين به شهر کربلا سرازير شدند.

آنچه ظاهرا فرانسوي‌ها و بسياري از هم‌پيمانان آنها بهتر بلدند، تروريست‌پروري است نه مبارزه با تروريسم. در سرزمين‌هاي خاورميانه، در همين لحظه که مخاطب فارس در حال قرائت اين گزارش است، تروريست‌هاي حمايت‌شده از سوي پاريس، لندن، برلين و واشنگتن در حال بر زمين افکندن مردم بي‌گناه و نبرد با نيروهاي دولت‌هاي قانوني هستند.

فرانسوي‌ها بايد مي‌دانستند که چاهي که براي دولت بشار اسد مي‌کنند، روزي پذيراي آنها هم خواهد بود. ممکن است فضاي امنيتي فرانسه طي چند روز آينده به حالت عادي بازگردد اما از اين پس هراس از تروريست‌هاي تکفيري، خواب را بر بسياري از شهروندان فرانسوي ناآرام خواهد کرد.

حمله پاريس نشاني از تاثير سياست خارجي غلط فرانسه بر امنيت داخلي آن

حمله روز چهار شنبه و متعاقب آن حملات امروز در فرانسه بار ديگر تاثير مستقيم موضعگيريهاي سياست خارجي بر سياست داخلي را نشان داد. هرچند هنوز انگيزه حقيقي عاملان حمله به نشريه «شارلي ابدو» مشخص نشده اما براساس گزارش‌هاي منابع رسانه‌هاي فرانسوي، يکي از سه مظنون اين حمله تابستان گذشته در سوريه در حال جنگ با دولت اين کشور بوده و ديگري عضو حلقه‌هاي يارگيري براي گروه‌هاي تروريستي در فرانسه بود.

ير اساس اين گزارش‌ها، مظنونين اين حادثه «حميد مراد» ۱۸ساله به همراه دو برادر ۳۲ و ۳۴ ساله به نامهاي «سعيد کواچي» و «شريف کواچي» متولد پاريس هستند. حضور يکي از مظنونان حمله پاريس در سوريه، گواه شکست سياست خارجي فرانسه در قبال سوريه است.

مقامات پاريس همواره از حاميان گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه بوده و از دولت مشروع سوريه به عنوان دولتي غيرمشروع نام برده و اين جمله تکراري را که «بشار اسد بايد از قدرت کنار برود»، طي چند سال گذشته بيان کرده‌اند.

از سوي ديگر پاريس چندين دور ميزبان نشست کشورهاي حامي مخالفان دولت سوريه بوده؛ نشستهايي که تحت عنوان «کشورهاي حامي مردم سوريه» در واقع امر محل تجمع کشورهاي حامي تروريستهاي داعشي و غيرداعشي بوده است.

حمله روز چهارشنبه پاريس نشان داد که دولت فرانسه علي رغم ادعاها درباره داشتن «نقش جهاني»، نتوانسته به کارويژه اصلي خود در تامين امنيت براي شهروندان فرانسوي در داخل اين کشور جامه عمل بپوشاند.

هرچند که ابعاد حمله به نشريه فرانسوي در پاريس هنوز روشن نشده و بايد منتظر روزهاي آتي بود تا به جوانب آن بيشتر پي برد، اما تا همين جا و با اتکا به اخبار منتشرشده رسانه‌هاي غربي بايد گفت که قربانيان اين حمله، چوب سياست خارجي دولت فرانسوا اولاند را خورده‌اند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html